Een site over de Cavalier King Charles Spaniel

Topic

Medisch

Onze cavalier heeft wekelijks maag/darmproblemen

profielfoto Luna de Cavalier
0%
   Luna de Cavalier

0
test Hallo allemaal,

In januari van dit jaar heb ik een cavalier van iemand geadopteerd die door een relatiebreuk niet meer goed voor haar kon zorgen. Een heel lief, gezond en mooi beestje van nu 1,5 jaar oud.

Sinds we haar hebben is ze regelmatig niet lekker met als gevolg dat ze vaak moet braken of diarree heeft. We hebben haar laten onderzoeken, maar de dierenarts kon niks vinden, we hebben getest met hypoallergeen voer, graan-vrije producten etc, maar dat maakte geen groot verschil. Op haar huidige voer (royal canin rasbrokken) reageert ze goed. Zelf denk ik dat ze een hele gevoelige maag/darmen heeft en niet tegen menselijke voedingsproducten en rotzooi dat ze op straat vindt kan. Tijdens het uitlaten stopt ze echt alles wat ze tegenkomt (ballonnen, plastic, schroeven, poep, brood noem maar op) in haar bek en elke 1,5 meter moet ik wel stoppen om het eruit te halen.
Gisteren at ze toen ik even niet keek een stuk van een rijstwafel met daarop pindakaas?! en vanmorgen vroeg blafte ze ons om 05:50 wakker en rende ze naar de deur omdat het eruit moest. Ik loop regelmatig in de vroege uurtjes met haar door het park omdat ze gras moet eten om haar maag te neutraliseren. Een dag later is ze dan weer oké, maar om de zoveel dagen keert het terug. Naast dat het zielig is voor haar, is het voor onze nachtrust ook geen feest..

Zijn er hier mensen die dezelfde ervaring met hun cavaliers hebben? Hoe kun je het eten van al die rotzooi tegengaan?

Dan heb ik nog een andere vraag; onze cavalier heeft ook behoorlijke verlatingsangst en schiet totaal in de stress, keihard blaffen en paniekmodus als wij bijvoorbeeld alleen al naar de auto lopen. Zijn er meer mensen die dit herkennen? Tips zouden heel fijn zijn!

Alvast bedankt!
Groetjes,

Reacties

profielfoto EllenB
16%
   EllenB

0

Het gedrag in de vroege uurtjes is zeer herkenbaar. Als je haar rechter flank aanraakt heeft ze ook echt pijn.
Ook heeft Sepke een enorme eetdrang. Heb al eens een bloedonderzoek laten doen maar daar is niets uitgekomen.
Wat wij wel constateren is dat zij kattenpoep eet. Jakkes!! Maar dit is zo moeilijk tegen te gaan, er lopen immers vreemde katten ‘s nachts door onze tuin. Ik leg de connectie daarmee maar heb geen oplossing. Vanochtend was het 5.00u toen ze zat te piepen en gras moest eten.

profielfoto C J Wisse
6%
   C J Wisse

0

Hallo,ja ik herken dit probleem.
Mijn vorige cavalier,en mijn huidige Chico heeft de zelfde klachten,Chico,nadat hij vorig jaar een tia heeft gehad.
Alles wat op straat te vinden is moet naar binnen....mijn da,zegt dat dit komt door een onrustige maag en darm probleem.
Ik geef geen vlees meer uit blik,maar duck therapy dit kalmeert de darmen,dat geeft rust.....verder heb ik Chico geleerd dat waneer hij iets op pakt buiten te reageren met FOEI UIT!!!
Na lang volhouden gaat dit steeds beter rol.gif
Blinde paniek als je weg gaat nou dat heeft Chico ook,maar als ik eenmaal weg ben gaat het goed.
Als ik weg ga, geef ik altijd een brokje of wat voor handen is,,,ik zeg dan voor Chico vrouwtje moet even weg zo terug.....dan weggaan.
Als ik terug kom prijs ik hem de hemel in....gaat steeds beter.
Geduld, veel liefde,en had ik geduld al genoemd bigsmile.gif
Veel plezier met die mooierd.

profielfoto Kelly en Pacco
16%
   Kelly en Pacco

0

M.b.t de verlatingsangst: opbouwen met seconden en minuten en steeds met zelfde boodschap en lekkere snoepen als er een goeie (geen) reactie komt 😜. Niet reageren (zeker niet boos worden) als je hondje jankt (ook niet “Ocharme”, gewoon niet reageren).
Ik zeg altijd “ik kom terug” en doe een handgebaar. Pacco ligt dan aan de deur tot mijn terugkomst.
Als ik naar het werk vertrek en dus wat langer weg ben, ga ik naar de kast met de kluifjes en dan gaat hij zijn bench zitten.
Kluifje nemen = in bench zitten = vrouwtje gaat weg. Op video zie ik dat hij dan afgewisseld in de bench slaapt, languit op de vloer ligt, ... maar wel heel rustig is tot ... vrouwtje terug is happy.gif !