Een site over de Cavalier King Charles Spaniel

Topic

Narcose bij oudere cavalier

Medisch
profielfoto Isa en Tommie
8%
    Isa en Tommie

0
Tommie heeft een slecht gebit en moet eigenlijk behandeld worden. Risico dat evt. bacteriën zich kunnen gaan verspreiden naar zn hartje. Nu is hij al 14 en op advies van DA hartecho laten maken. Zn hartje is wat vergroot en kleppen sluiten niet goed maar schijnt voor leeftijd nog oké te zijn. Nu wel vetmedin gekregen. Het probleem is vooral de narcose, in het verleden geen problemen mee gehad maar nu toch wel angstig. DA heeft aangepaste narcose voorgesteld maar ook benoemd dat er nog steeds een risico is (niet meer wakker worden). Naast hartproblemen heeft hij ook af en toe een soort ‘errors’ waarbij hij wat schokt met zn koppie en soms struikelt of uitglijdt.

Wie heeft er ervaring met narcose op deze leeftijd en herkent iemand de ‘errors’?

Reacties

profielfoto Mayke en Amber
14%
    Mayke en Amber

1

De "errors" ken ik niet. En narcose is natuurlijk altijd spannend!
Amber was bijna 11 jaar toen ze voor het laatst onder narcose is geweest voor gebitsreiniging. Ook ik was hier angstig voor. Zij heeft ook de speciale narcose gehad en alles was goed gegaan! Er is altijd een risico, dat wil ik niet ontkennen. Maar als jij je dierenarts vertrouwt, en die geeft groen licht, dan zou ik er voor gaan. Een slecht gebit kan ook schade aanrichten.
Ik heb destijds een extra gesprek aangevraagd. Verteld de dierenarts van je angst/twijfel. Daar heeft hij alle begrip voor. Sterkte met je beslissing.

profielfoto Keballeke
13%
    Keballeke

1

Mijn cavaliertje heeft hetzelfde probleem ook die errors gelijk jij het beschrijft, haar gebitje is ook niet meer zo goed, en ze heeft ook hartruis en ze is bijna 12, ik doe orozyme bucco fresh onder haar brokjes en smeer iedere avond haar tanden in met oxyfresh pet gel, en daarmee kan ik het onder controle houden, ze heeft geen ontstoken tandvlees, ze eet nog lustig haar brokken en knaagt op kauwknoken, ook omdat ik bang ben voor de narcose, die errors heeft die van mij ook al geruime tijd.
Grtjs heidi

8%
    Isa en Tommie

1

Hoi Mayke, een extra gesprek lijkt me inderdaad wel fijn. En wat je zegt, een slecht gebit zorgt ook voor problemen.. Denk dat het toch verstandig is om te laten doen, maar ga in iedergeval dat extra gesprek aanvragen!

8%
    Isa en Tommie

0

Hoi Keballeke, Tommie heeft helaas al wel ontstoken tandvlees dus ik denk dat de gel voor hem niet zoveel gaat doen.. Maar zeker een goede tip voor na de gebitsreiniging en ook de bucco fresh (als ik het toch laat doen). Zat qua errors ook te denken aan het Episodic Falling Syndrome, maar heeft toch ook weer niet alle kenmerken. Maar zolang hij er geen pijn bij heeft laat ik het maar zo denk ik.

profielfoto Myrrka
13%
    Myrrka

1

Die "errors" is waarschijnlijk myoclonus https://cavaliermatters.org/myoclonus/. EFS is een stuk heftiger. Ik heb het hier beide gehad. Wat hier hielp was Traumeel van Heel en CBD olie. dog.gif

profielfoto Myrrka
13%
    Myrrka

1

Die "errors" is waarschijnlijk myoclonus https://cavaliermatters.org/myoclonus/. EFS is een stuk heftiger. Ik heb het hier beide gehad. Wat hier hielp was Traumeel van Heel en CBD olie. dog.gif

8%
    Isa en Tommie

0

Hoi Myrrka, het lijkt hier inderdaad precies op! Vond EFS ook al niet helemaal passend. Heb al CBD olie in huis dus ga dat zeker proberen!

8%
    Isa en Tommie

0

Hoi Myrrka, het lijkt hier inderdaad precies op! Vond EFS ook al niet helemaal passend. Heb al CBD olie in huis dus ga dat zeker proberen!

profielfoto Keballeke
13%
    Keballeke

0

Beste,
Inderdaad nu weet ik ook wat haar scheelt, bedankt voor de info
Grtjs

profielfoto   maron
0%
     maron

1

Als hij geen pijn heeft, zou ik het niét laten doen.
Zelfs áls ie uit de narcose komt, kan hij even later alsnog gaan en dan kun je je zelf wel voor je kop slaan (míjn ervaring).

8%
    Isa en Tommie

0

Hoi Maron, die gedachte heb ik inderdaad ook. Maar als ik er niks aan laat doen is er het risico dat de bacteriën zich van zn tandvlees naar zn hartje kunnen verspreiden. Dus ja of dat afwachten en dan kan er niet zoveel meer aan gedaan worden, of nu een risico.. Het is een lastige beslissing vraagteken.gif

profielfoto EllenB
15%
    EllenB

1

Hoe gaat het met Tommie? Werkt die olie al? 🍀

8%
    Isa en Tommie

0

Hoi Ellen, Tommie is al een stuk opgeknapt na de antibioticakuur en vetmedin. Cbd olie ben ik nog niet mee begonnen, wilde dat toch eerst overleggen met DA in combinatie met de vetmedin. En van nul naar 3 medicatie per dag vond ik even te veel, maar nu de AB kuur klaar is en na overleg met DA wil ik daar volgende week mee starten! Ook heb ik besloten om de gebitsreiniging wel te laten doen, deze week een afspraak met de DA om een en ander nog te bespreken. Niet doen is eigenlijk gewoon geen optie meer. Maar ik laat zeker nog even weten hoe de druppels bevallen als ik ermee begonnen ben!

profielfoto EllenB
15%
    EllenB

1

Het lijkt mij ook veel, 3 soorten medicatie ineens opstarten. Gelukkig bemerk je nu al verschil. Sterkte met en voor Tommie! 🍀🍀🍀

8%
    Isa en Tommie

0

Hoi allemaal, volgende week dinsdag heeft Tommie de afspraak voor de gebitsreiniging. Volgens
DA geen keuze meer, moet gewoon gebeuren. Met het risico dat hij niet meer wakker wordt dus. Ondanks dat het de juiste beslissing is blijft het moeilijk.. Hopelijk kan ik volgende week een positief bericht schrijven. Bedankt voor alle adviezen en tips!

profielfoto Thea 🌟Daisy🌟Lily ❤Rosa
29%
    Thea 🌟Daisy🌟Lily ❤Rosa

1

O spannend zeg, niks aan. We gaan natuurlijk heel hard duimen thumbup.gif thumbup.gif

profielfoto Katelijne Eggermont
13%
    Katelijne Eggermont

1

Hoi Tommie.Veel sterkte.Indy moet helaas ook een gebitsreiniging ondergaan eind september.Hij krijgt ook Vetmedin voor z’n hartruisje.Ben wel een beetje angstig omtrent die narcose natuurlijk.Laat je iets weten Tommie,veel knuffels van Indy.

8%
    Isa en Tommie

0

Hoi allemaal, goed nieuws! Tommie is de behandeling goed doorgekomen. Hij heeft een aangepaste narcose gekregen ivm zijn hart. Ondanks dat heeft de DA de behandeling zo snel mogelijk uitgevoerd, zodat hij niet langer dan nodig onder narcose zou zijn. Hij is nu nog lekker aan het uitslapen maar wat zijn we blij dat alles goed gegaan is!

profielfoto Janneke2
20%
    Janneke2

1

Gelukkig!! Hebben ze veel getrokken? Bij Roemi moesten er 11 tandjes en kiesjes uit. Maar volgens de DA hebben ze er in totaal ongeveer 48?? dus ze had er nog genoeg over en idd eten is geen enkel probleem, hoe meer hoe liever.
Beterschap verder hè. bigsmile.gif bigsmile.gif bigsmile.gif

29%
    Thea 🌟Daisy🌟Lily ❤Rosa

1

Ooo wat fijn dat hij het goed heeft doorstaan! Pffffff. En nu lekker bijkomen van alles. Beterschap dog.gif

8%
    Isa en Tommie

0

Bedankt allebei bigsmile.gif Ze hebben 6 kiezen en 1 snijtand getrokken, maar hij mistte er al een paar na eerdere behandelingen. En net gewoon zn brokken al weer gegeten! Wonderbaarlijk thumbup.gif Ook heeft hij nog een antibioticakuur en ontstekingsremmende pijnstillers meegekregen. En gelukkig weer levendig en alert!

29%
    Thea 🌟Daisy🌟Lily ❤Rosa

1

thumbup.gif thumbup.gif ja onvoorstelbaar is dat. Laatst bij Julia zowat de helft getrokken en die at ook weer gewoon in no time.